Agir Pour l' Environnement(環境への取り組み連合)
2018年11月22日
ボイコットで脅されてマース社はついに
製品ブランド M&M's からナノを取り下げる


情報源:Agir Pour l' Environnement, November 22, 2018
THREATENED BY A BOYCOTT, MARS FINALLY ACCEPTS TO
WITHDRAW NANOS FROM THE M&M's BY MID-2019
https://boycott.m-ms.org/victoire-mms

訳:安間 武 (化学物質問題市民研究会)
http://www.ne.jp/asahi/kagaku/pico/
掲載日:2018年12月7日
このページへのリンク:
http://www.ne.jp/asahi/kagaku/pico/nano/ngo/181122_Agir_Pour_Env_
MARS_finally_accept_to_withdraw_nanos_by_mid_2019.html


【パリ 2018年11月22日】最近、Agir Pour l' Environnement(環境への取り組み連合)によって主導されたボイコットに脅されてマース・チョコレート・フランスは 11月15日の書簡の中で、同社は欧州市場向け M&M's ブランドのピーナッツ(訳注1)の色素添加物である二酸化チタン(E171)の使用を 2019年中頃に止めることを約束すると発表した。

 Agir Pour l' Environnement(環境への取り組み連合)は、マース社がこの決定をしたことを喜んでいる。同社は、最終的には期限近くに約束した。しかし Agir Pour l' Environnement は、同社が顧客の健康を気にかけるのにそのように長い時間がかかったこと、そして同社が食品情報の顧客への提供に関する欧州連合の規則に違反した行動をまだとっていることを残念に思う。

 この約束は、他の NGOs やジョゼ・ボヴェのような有名人によって2015年以来行われてきた同社に対する定例の抗議の後、来るべきボイコットの予告後一週間以内に発表された。そのことは市民の結集がこの巨大食品加工会社の戦略にある影響を及ぼすことができることを示している。この一週間内で約1万人の消費者らが、ウェブサイト boycott.m-ms.org の呼びかけに応じて M&M's ブランド製品ボイコットの示威行動をした。

 抗議団代表のステファン・ケルコフによれば、”マース社は、市場の主要な動向は、危険な化学物質であるナノ粒子を含有するかもしれないすべての添加物を取り除くことであることを最終的に理解した。消費者が科学的テストに供されるべきではない!”。この二年間、フランスの多くの事業者、すなわち Carambar&co, Lutti, Verquin...などの菓子製造者だけでなく、小売業者(Carrefour, Casino Systeme U...)などがが二酸化チタンの使用を中止した。

小さくても(Mini Size) 大きな(Maxi)なリスク 世界中で最も売れているこの菓子(年 2,000億 の M&M's ブランド製品)は、製品を白色化/不透明化する色素添加物二酸化チタンを含んでいる。独立系の分析は、それがナノスケールでも存在することを示している。”ナノ粒子は極めて微小な粒子で(塩粒より1万倍小さい)、新規であるのみならずな制御できない特性をもつ。ある科学者らはアスベストに例えるこれらの粒子は容易に人間の体内に侵入し蓄積して有害影響:がん性病変、炎症、免疫系の低下などをもたらす。

フランス当局の様子見の態度 フランス競争・消費・不正抑止総局(DGCCRF)は、消費者への食品情報提供に関する欧州連合の規制を施行するのに、なぜそのように時間がかかるのか? 政府は 2018年10月に施行された農業・食品法の第53条に従い、食品中の二酸化チタン粒子の懸濁についての法令を、なぜ定めなかったのか?

 法律だけが頑固な製造者らを強制することができる。モンデリーズ(ルー・ビスケット、ハリウッド・チューインガム、スティモロル、ミルカ、マックスウェル・コーヒ)、ヴァイネ(パティスリー・オーナメント)、ファション、カルト・ドール。大事なことをひとつ言い残したが、ナノ粒子は、固化防止剤 E551 のような他の添加物、化粧品(日焼け止め、歯磨き、口紅…)のようなその他の製品、そして医薬品の中に隠されている。


(訳注)
 本キャンペーンのウェブサイトはフランス語ですが、キャンペーン主催者の Agir Pour l' Environnement(環境への取り組み連合)が下記に示す英文テキストを発表しているので、この英文テキストに基づき、日本語訳しました。
THREATENED BY A BOYCOTT, MARS FINALLY ACCEPTS
TO WITHDRAW NANOS FROM THE M&M's BY MID-2019

Paris, Thursday, 22nd November, 2018: Recently threatened by a boycott initiated by the association Agir Pour l’Environnement, Mars Chocolat France just announced in a letter from the 15th of November that the company engaged itself to quit the use of the colour additive titanium dioxide (E171), in the M&M’s peanut for the European market mid-2019 .

Agir pour l’environnement is glad that MARS took this decision. The company finally engages itself on relatively close due dates. However, Agir pour l’environnement is sorry that Mars took so long to care about its customers’ health, and that the company still acts in contravention with the European regulation on the provision of food information to consumers.

This commitment comes less than one week after the announcement of an upcoming boycott, after regular appeals of the company since 2015 by different NGOs and personalities such as Jose Bove. It shows that the public mobilisation of citizens can have an influence on the strategy of this giant food-processing company. Within a week, around 10.000 consumers stood up to threaten M&M’s of boycott on the website boycott.m-ms.org.

According to Stephen Kerckhove, general delegate, “Mars has finally understood that the major trend of the market is to exclude every additive which may contain nanoparticules, dangerous chemical substances. Consumers should not be used as scientific tests!” For two years, a growing number of French operators have turned themselves away from the titanium dioxide, namely confectioners (Carambar&co, Lutti, Verquin...), but also retailers (Carrefour, Casino Systeme U...) [1].

Mini Size, Maxi risks - the most sold sweet in the world (200 billions of M&M’s sold each year), contains titanium dioxide, a color additive which whitens and opacifies the product. Independent analyses demonstrated that it is also present at the nano scale. The “nanoparticles” are extremely small particles (10 000 times smaller than a salt grain), with not only new but also uncontrolled properties. These particles that some scientists compare to asbestos, can easily penetrate the human body where it can accumulate and generate toxic effects: carcinogenic lesions, inflammatory effects, weakening of the immune system…

Wait-and-see attitude of the French authorities - Why does the DGCCRF take so much time to enforce the European regulation on the provision of food information to consumers? Why did the government not take the decrees about the suspension of titanium dioxide in food, in compliance with the article 53 of the law on Agriculture and Food enforced in October 2018? Only a law will compel the obstinate producers: Mondelez (LU biscuits, Hollywood chewing-gums, Stimorol, Milka, Maxwell Coffee…), Vahine (patisserie ornament), Fauchon, Cartes d’Or [2]. Last but not least, the nanoparticles are also hidden in other additives, such as the anticaking agent E551 and other products such as cosmetics (sunscreen, tooth paste, lipstick…) and medicines.


訳注1
マース(M&M's)ピーナッツ

訳注:二酸化チタン着色剤 E171 関連情報 訳注:当研究会が紹介した二酸化チタンナノ粒子有害影響関連記事
  1. フランス国立農学研究所(INRA)プレスリリース 2017年1月20日 食品添加物 E171:二酸化チタン・ナノ粒子への経口暴露が初めて発見される
  2. 欧州委員会共同研究センター(JRC) 2016年1月 二酸化チタン・ナノ粒子の結晶構造の役割:アナターゼではなくルチルが Balb/3T3 マウスの繊維細胞に有害影響を引き起こす [アブストラクト]
  3. PLoS ONE 2012年11月7日 二酸化チタン ナノ粒子 ミジンコの次世代の感受性を高める
  4. C&EN 2012年1月27日 二酸化チタンの分量 キャンディ中のTiO2のレベルは高いので子どもは大人よりこの漂白剤を多く摂取する
  5. Nanowerk 2011年9月19日 二酸化チタン・ナノ粒子 魚の脳を損傷する
  6. Nature Nanotechnology 2011年4月3日 シリカと二酸化チタンは胎盤関門を通過してマウスに妊娠合併症を引き起こす[アブストラクト]
  7. C&EN 2010年9月30日 環境中の二酸化チタン・ナノ粒子
  8. ScienceDirec 2010年5月 単純化された淡水食物連鎖における二酸化チタン・ナノ粒子のミジンコからゼブラフィッシュへの栄養的移動
  9. SAFENANO 2009年7月30日 TiO2 ナノ粒子 マウスの脳の発達に影響を与える
  10. ピコ通信/第131号(2009年7月24日発行) ナノの話(1)ナノ日焼け止め 二酸化チタンや酸化亜鉛のナノ粒子
  11. EHN 2008年11月17日 論文解説 二酸化チタンナノ粒子が脳細胞を傷つける
  12. 米化学会 ES&T 2006年6月7日 TiO2 ナノ粒子 脳細胞にダメージを与える可能性 米EPA研究者らの報告


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