193. DORNIER Do 18D-1 RECONNASSANCE FLYING BOAT [GERMANY]

Engine: two Junkers Junbo 205C 6-cylinder inline liquid-cooled, 600 HP;
Dimenions: wingspan: 23.70 m ; length: 19025 m ;
Weight: 10,000 kg (loaded) ; Maximum speed: 260 km/h (S.L) ;Range: 2,170 km ;
Armament: 2 machine guns; 100kg of bombs;
Crew: 4
First flight: March 1935
In the North Sea (which besides the Atlantic and the Mediterranean was one of the operational theatres in which the Sundelands were most used) the large British flying boats often clashed with an enemy aircraft which was about the same buisiness,the German Dornier Do 18D,which was smoller,less powerful and less well-armed but nonetheless useful. The origines of this twin-engine flying boat went back to 1934 : Deutsche Lufthansa had asked Dornier to develop a more modern successor to the Wal, to be used for transatlantic mail service. Six Dornier 18s were entrusted to the German airline between 1935 and 1937 and because of its exceptional range the aircraft aroused the interest of the Luftwaffe as well, who ordered a military version. This was designated the Do 18D-1 and went into service in 1938, staying in the front line until 1942. Under illustration by Shigeo Koike is DORNIER Do 18E "ZEPHIR" Mail serviceflying boat.

Illustrated by Shigeo Koike , イラスト:小池繁夫氏

ドルニエ Do 18E 「ツェーフィル号」郵便輸送飛行艇 [ドイツ]

DORNIER Do 18E "ZEPHIR" MAIL SERVICE FLYING BOAT

Engine: two Junkers Junbo 205C 6-cylinder inline liquid-cooled, 600 HP;
Dimenions: wingspan 26.30 m ; length 19.28 m ;
Weight: 11,000 kg (loaded) ; Maximum speed: 260 km/h (S.L) ;
Range;4,450 - 7,250 km
Crew: 5
First トlight: March 1935

 ドルニエ Do 18は、ドイツ・ルフト・ハンザが南アメリカや北アメリカに大西洋横断の定期郵便輸送業務を展開するために開発させた飛行艇である。ルフト・ハンザは1934年から、既にドルニエDo J・ワール飛行艇をリスボンから南大西洋上に配置した補給船まで飛行させ、そこからカタパルトで過荷重の燃料を積み込んだ飛行艇を発進させ、南アメリカとの連絡飛行を行っていたが、西回り北アメリカルートにはさらに大きな航続距離を持つ本機の開発が必要だった。

 ドルニエ Do 18は2台のエンジンを支柱で高く支えた支柱の上に縦列串型に配置し、水上での左右の安定はスポンソンと呼ばれる小翼でとるというワールの形態をそのまま踏襲しているが、躍進を続けていたドイツの新しい空力、構造、工作技術を駆使して、近代的な長距離飛行艇に生まれ変わっていた。特に航続距離を伸ばすために新しく開発された低燃費の航空機用のディーゼル・エンジンには、世界の航空機エンジン技術者から強い関心が寄せられた。

 イラストの登録番号 D-AANE ツェーフィル(南西風)号は、1936年9月6日 ハンブルグからアゾーレス諸島のホルタ沖に待つカタパルト船シュヴァーベンラント号へ飛び、そこから悪天候・逆風の中をニューヨークへ飛んだ。この区間の飛行距離 4,460km、飛行時間 22時間15分。ルフト・ハンザ広報室は「世界最初の西回り大西洋横断 "定期"郵便飛行に成功した」と誇らかに発表した。(1997年カレンダーより)

[ Home/Classic aeroplane index/World Museums/Questionnaire]