5月18日-19日にWHO総会が開かれました。日本のメディアが「米中対立」という脈絡で捉え、報道しているのは「さもありなん」と思うのですが、19日のBS1の朝のニュース(世界の放送局のダイジェスト紹介)を見ていたら、ドイツのテレビ局までがまったく同じ脈絡での捉え方をしているのを見て辟易しました。というのは、世界最高権威の医学誌『ランセット』は、明確にトランプ大統領のWHO(及び中国)に関する発言を誤りと断じており(4月25日発表のホートン編集長署名文章"Why President Trump is Wrong about WHO")、世界がコロナ問題で結束して事に当たれないのはすべてトランプ政権の「中国たたき」「WHOたたき」のせいであることは明々白々だからです。
 また、毎日の作業の中で見かけた中国の記事に、5月16日付けのランセット社説を紹介するものがあったので、早速原文に当たってみたところ、CDC(米疾病管理予防センター)が歴代共和党政権のもとで次第に予算が削減されてきたこと、トランプ政権によってすっかり脇に追いやられていること、トランプがアメリカのコロナの大惨状の元凶であること等を、極めて率直に指摘するものでした。
 ドイツのメルケル政権はトランプ政権に対して毅然と立ち向かっている方だと思います。メルケルはコロナ問題に関するWHOの取り組みを明確に支持しています(今次総会での発言)。それなのに、ドイツのテレビ局が「米中対立」のステレオタイプで報道するのはまったく合点がいかないものがあります。
 WHOと中国がコロナ問題に関する国際的な検証を行うことに関する提案に同意したこと、今回の総会への出席を熱望した台湾が中国の強い反対で実現しなかったことについての内外の報道も、私から言わせれば偏見と無知でゆがみきっています。
 国際的検証に関する中国の立場は、「中国=悪」の前提に立ち、中国を糾弾する手段として国際的検証を提起してきたアメリカ、オーストラリア主導の、「結論先にありき」の提案には反対だということです。しかし、コロナの発生源を特定するための科学的、学問的な検証については、事態が収束するのを待って行うべきであるという認識を早くから明らかにしてきました(中国外交部の定例記者会見)。ですから、今回中国は以上の趣旨を体した国際的検証を行う決議には共同提案国として加わりました。オーストラリア外相は決議成立を「勝利」と誇ったようですが、このような受け止め方はまったくナンセンスです。
 台湾のWHO総会参加問題についても、事実関係を正確に見極める必要があります。中国は、台湾が「一つの中国」原則に忠実である限り、台湾がWHOにオブザーバーとして参加することは認める立場です。現実に2009年から2016年までの間、「一つの中国」原則堅持を体現するいわゆる「九二共識」の基礎の上で、国民党政権の台湾はWHO総会にオブザーバーとして参加していたのです。しかし2016年に民進党が政権について以後、陳水扁そして蔡英文は「台湾独立」を標榜し、「九二共識」の承認を拒否したために、中国は台湾のオブザーバー参加を認めない立場を取ることになりました。特に、蔡英文政権は何事につけても台湾の独立に向けたステップと位置づけて取り組んでいます。今回のWHO総会出席画策もその脈絡の中での動きです。中国が反対するのは当然なのです。
ちなみにWHOは、中国が1971年に国連復帰を果たした翌1972年のWHO総会決議25.1号で、中華人民共和国政府が中国を代表する唯一の政権であることを承認し、WHOの唯一合法のメンバーであることを承認しました。中国と国交関係を持っている国々はすべて、アメリカ、日本を含め、「一つの中国」原則を承認しています。したがって、蔡英文政権のWHO総会参加の画策が「一つの中国」原則に挑戦する目的に基づくことが明白である以上、その動きを支持するのはもってのほかであるといわなければなりません。
 ところが、トランプ政権は蔡英文政権のそういう動きを露骨に支持してきました。台湾海峡への第7艦隊出動の常態化、台湾に対する先進的兵器の輸出(レーガン政権時の1982年米中コミュニケ違反)、アメリカの在台湾事務所の実質的格上げ(カーター政権時の1978年米中コミュニケ違反)、蔡英文のアメリカ滞在許可(中米諸国訪問時)等々。蔡英文が2期目の就任を迎えたとき(5月20日)、ポンペイオはあろうことか、蔡英文に公然と祝意を送る始末です。
 台湾のオブザーバー参加に関しては、台湾と国交関係を持つ14カ国が「台湾にオブザーバーとしての総会参加を要請する」という提案を行ったことは理解できます。しかし、「一つの中国」原則を承認しているアメリカ、日本(安倍政権)がこの提案を支持したのは大問題です。結論としては、議題に取り上げられることもなく、台湾参加問題は先送りにされるという当然の結末になりました。  なお、5月19日の中国外交部定例記者会見では、ブルームバーグ通信記者のこの問題に関する質問に答える中で、趙立堅報道官は以下の事実関係を明らかにしています。

 新コロナ・ウィルスの感染が爆発してから、中国は真っ先に台湾の衛生専門家が武漢を訪れるように招請し、台湾側にコロナに関する情報を152回通報した。一つの中国の原則という前提のもと、中国は台湾がグローバルな会合に参与するように取り計らい、台湾の専門家がWHOのテクニカルな活動に参加することには何の障害もなかった。2019年以後に限定しても、台湾の衛生関係専門家は16回24人がWHOのテクニカルな活動に参加した。台湾には「国際衛生条例」に基づく連絡スポットが設けられており、WHOと随時疫情情報をやりとりできるし、さまざまな情報を取得するチャンネルはオープンに機能している。民進党当局は「国際的チャンネルが欠けている」と言っているが、これは「疫病に名を借りた独立を図る動き」("以疫謀独")であり、とっくの昔に国際社会が見破っているところだ。
 最初に紹介した世界の医学最高権威誌の一つであるランセットの5月16日社説ですが、最後の一文は、「アメリカ人は、公衆衛生を党派政治で動かしてはならないことを理解している人物を2021年1月にホワイトハウス入りする大統領にしなければならない」(Americans must put a president in the White House come January, 2021, who will understand that public health should not be guided by partisan politics)という痛烈な締めくくりです。
また、ランセットのホートン編集長の署名文章は、コロナ勃発以後に中国とWHOが取ってきた事実関係を整理した上で、「WHOが新しい肺炎について世界に報道したのは(中国の通報から)たった4日後」、「国際的な懸念のある公衆衛生緊急事態(PHEIC)を宣言したのはたった30日後」と指摘し、「したがって、トランプ大統領の非難は根拠なし」(President Trump's charge is therefore without foundation)と断定しています。さらに最後のくだりは、「世界の人々の健康と安寧を守ることだけを目的とする機関に害を加えるトランプ大統領の決定は人類に対する犯罪である。それは、世界市民に対する故意にして非人道的な攻撃である。彼は直ちにWHOに対する拠出を元に戻し、WHOに対する全面的かつ無条件の支持を与えるべきである」とするものです。
また、2月19日のランセットは、コロラド州立大学のチャールス・カリッシャー以下27名の医療関係者(米、英、独、蘭、豪、マレーシア、香港)連名の、中国の同僚を支持する声明を発表しています。これも、トランプ政権による「コロナは中国によるもの」とする「陰謀論」を厳しく批判し、「多くの国々の科学者はこのコロナ・ウィルスが自然界に由来するものであることを圧倒的に結論づけている」と指摘し、「WHO事務局長の呼びかけを支持する」とする内容です。
私は、トランプ政権の数々の「ご乱行」に対しては厳しい批判を展開する米欧の政権・メディアが、コロナに関してはトランプ政権に対する批判を展開せず、「米中対立」という枠組みを作って取り扱う姿勢に、本当に我慢がなりません。要するに、「トランプは信用ならないが、習近平(中国)はそれ以上に信用できない」という思い込みが、結果的にトランプのでたらめを「事実」と見なす捉え方に走らせているのです。そういう彼らの思い込みは、ランセットのこれ以上反駁の余地があり得ない指摘をも無視する行動に駆り立てるのです。中国としては、本当にやりきれないことでしょう。
今朝(5月20日)の朝日新聞に、中国の作家・劉慈欣のコロナ問題に関するインタビュー記事が載っていました。「中国の民衆の西側諸国に対するイメージは最低ラインまで悪化しました。かつては多くの中国人が西側の社会に好感を持っていました。しかし、最近の中国に対する批判的な姿勢を見て、西側と協力して発展できるという期待は幻想であり、西側は中国を敵対勢力と見なし続けるのだと悟りました。」という指摘はそのとおりだろうと思います(私がコラムで紹介してきた環球時報の社説とも符合します)。私たち日本人までが「中国=悪」の先入主にとらわれていてはいけません。私たち・日本はいまこそ、21世紀国際社会を平和と繁栄の時代にするべく、そのためにこそ中国と西側世界との間の「橋渡し」の役割を積極果敢に担うべきです。そういう歴史的視野を是非我がものにしてほしいと願います。
興味のある方のために、ランセットの以上の三つの原文をつけておきます。
Lancet Editorial, May 16, 2020
The COVID-19 pandemic continues to worsen in the USA with 1·3 million cases and an estimated death toll of 80 684 as of May 12. States that were initially the hardest hit, such as New York and New Jersey, have decelerated the rate of infections and deaths after the implementation of 2 months of lockdown. However, the emergence of new outbreaks in Minnesota, where the stay-at-home order is set to lift in mid-May, and Iowa, which did not enact any restrictions on movement or commerce, has prompted pointed new questions about the inconsistent and incoherent national response to the COVID-19 crisis.
The US Centers for Disease Control and Prevention (CDC), the flagship agency for the nation's public health, has seen its role minimised and become an ineffective and nominal adviser in the response to contain the spread of the virus. The strained relationship between the CDC and the federal government was further laid bare when, according to The Washington Post, Deborah Birx, the head of the US COVID-19 Task Force and a former director of the CDC's Global HIV/AIDS Division, cast doubt on the CDC's COVID-19 mortality and case data by reportedly saying: "There is nothing from the CDC that I can trust". This is an unhelpful statement, but also a shocking indictment of an agency that was once regarded as the gold standard for global disease detection and control. How did an agency that was the first point of contact for many national health authorities facing a public health threat become so ill-prepared to protect the public's health?
In the decades following its founding in 1946, the CDC became a national pillar of public health and globally respected. It trained cadres of applied epidemiologists to be deployed in the USA and abroad.
CDC scientists have helped to discover new viruses and develop accurate tests for them. CDC support was instrumental in helping WHO to eradicate smallpox. However, funding to the CDC for a long time has been subject to conservative politics that have increasingly eroded the agency's ability to mount effective, evidence-based public health responses. In the 1980s, the Reagan administration resisted providing the sufficient budget that the CDC needed to fight the HIV/AIDS crisis. The George W Bush administration put restrictions on global and domestic HIV prevention and reproductive health programming.
The Trump administration further chipped away at the CDC's capacity to combat infectious diseases. CDC staff in China were cut back with the last remaining CDC officer recalled home from the China CDC in July, 2019, leaving an intelligence vacuum when COVID-19 began to emerge. In a press conference on Feb 25, Nancy Messonnier, director of the CDC's National Center for Immunization and Respiratory Diseases, warned US citizens to prepare for major disruptions to movement and everyday life. Messonnier subsequently no longer appeared at White House briefings on COVID-19. More recently, the Trump administration has questioned guidelines that the CDC has provided. These actions have undermined the CDC's leadership and its work during the COVID-19 pandemic.
There is no doubt that the CDC has made mistakes, especially on testing in the early stages of the pandemic. The agency was so convinced that it had contained the virus that it retained control of all diagnostic testing for severe acute respiratory syndrome coronavirus 2, but this was followed by the admission on Feb 12 that the CDC had developed faulty test kits. The USA is still nowhere near able to provide the basic surveillance or laboratory testing infrastructure needed to combat the COVID-19 pandemic.
But punishing the agency by marginalising and hobbling it is not the solution. The Administration is obsessed with magic bullets—vaccines, new medicines, or a hope that the virus will simply disappear. But only a steadfast reliance on basic public health principles, like test, trace, and isolate, will see the emergency brought to an end, and this requires an effective national public health agency. The CDC needs a director who can provide leadership without the threat of being silenced and who has the technical capacity to lead today's complicated effort.
The Trump administration's further erosion of the CDC will harm global cooperation in science and public health, as it is trying to do by defunding WHO. A strong CDC is needed to respond to public health threats, both domestic and international, and to help prevent the next inevitable pandemic. Americans must put a president in the White House come January, 2021, who will understand that public health should not be guided by partisan politics.
Why President Trump is wrong about WHO
Published:April 25, 2020 Richard Horton (Lancet編集長)
April 14, 2020: President Trump, speaking at The White House—"Today, I am instructing my administration to halt funding of the World Health Organization while a review is conducted to assess the World Health Organization's role in severely mismanaging and covering up the spread of the coronavirus…The WHO's reliance on China's disclosures likely caused a 20-fold increase in cases worldwide, and it may be much more than that. The WHO has not addressed a single one of these concerns nor provided a serious explanation that acknowledges its own mistakes, of which there were many…so much death has been caused by their mistakes." Here are the facts.
Chinese officials first reported the existence of atypical cases of pneumonia in Wuhan, China, to WHO's China Country Office in Beijing on Dec 31, 2019. An Incident Management Support Team was established the next day. On Jan 4, 2020, WHO tweeted that "#China has reported to WHO a cluster of #pneumonia cases—with no deaths—in Wuhan, Hubei Province. Investigations are underway to identify the cause of this illness." On Jan 5, the agency described a "pneumonia of unknown cause" in its official disease outbreak news. By Jan 7, Chinese scientists had identified the causative agent as a novel type of coronavirus. China shared the genetic sequence on Jan 12. Details of the illness were now being reported by Chinese officials to WHO. Among the first 41 cases, the earliest symptoms began on Dec 8. Also on Jan 12, WHO reported there was "no clear evidence of human to human transmission". They noted that Chinese authorities claimed "No additional cases have been detected since 3 January 2020". On Jan 13, WHO reported that Dr Tedros would be consulting with members of the International Health Regulations (IHR) Emergency Committee, the group that advises the WHO Director-General on whether there is sufficient evidence to declare a Public Health Emergency of International Concern (PHEIC). On Jan 14, the possibility of human-to-human transmission was raised by WHO's Maria Van Kerkhove at a WHO press briefing (human-to-human transmission was eventually confirmed by Jasper Fuk-Woo Chan and colleagues, in a paper published in The Lancet on Jan 24). Meanwhile, Chinese experts from Beijing visited Wuhan to investigate the outbreak and were followed, on Jan 20–21, by a team from WHO. The IHR Emergency Committee met on Jan 22–23. After a split vote, they reconvened on Jan 30 and concluded that the outbreak fulfilled criteria for a PHEIC, which Dr Tedros duly declared the same day. What can one conclude from this timeline? It took WHO just 4 days to inform the world about the existence of this new atypical pneumonia. It took WHO just 30 days to declare a PHEIC. President Trump's charge is therefore without foundation. On Feb 24, President Trump tweeted that "CDC & World Health [Organization] have been working hard and very smart". His present attack on WHO contradicts his earlier praise for the agency. On the issue of human-to-human transmission, WHO reported the facts as they had them. They knew and said publicly by Jan 14 that human-to-human transmission was possible given this was a coronavirus of a similar type to that which caused severe acute respiratory syndrome (SARS) and Middle East respiratory syndrome (MERS). Still, there are legitimate questions. First, there is a gap in the timeline between Dec 8 and Dec 31. What did Chinese authorities in Hubei province and Beijing do during this period? Second, why did Chinese authorities tell WHO on Jan 11–12 that no additional cases of coronavirus disease 2019 (COVID-19) had been detected since Jan 3? And third, last week saw Chinese officials revise their Wuhan mortality estimates for COVID-19 upwards by 50%. But that only takes China's total number of COVID-19 deaths to 4642, according to WHO. Can that figure be believed? By making unfounded allegations against WHO and by stopping much-needed financial aid to the agency during a global health crisis, President Trump has damaged the integrity of his office and his government. Global health, and global health security, needs a strong WHO and it needs a strong US Government to support WHO. President Trump's decision to harm an agency whose sole purpose is to protect the health and wellbeing of the world's peoples is a crime against humanity. It is a knowing and inhumane attack against the global civilian population. He should restore WHO's funding immediately and offer the agency his full and unconditional backing.
Statement in support of the scientists, public health professionals, and medical professionals of China combatting COVID-19
Published:February 19, 2020 Lancet
Charles Calisher (Colorado State Univ.), 27名(米、英、独、蘭、豪、マレーシア、香港)
We are public health scientists who have closely followed the emergence of 2019 novel coronavirus disease (COVID-19) and are deeply concerned about its impact on global health and wellbeing. We have watched as the scientists, public health professionals, and medical professionals of China, in particular, have worked diligently and effectively to rapidly identify the pathogen behind this outbreak, put in place significant measures to reduce its impact, and share their results transparently with the global health community. This effort has been remarkable.
We sign this statement in solidarity with all scientists and health professionals in China who continue to save lives and protect global health during the challenge of the COVID-19 outbreak. We are all in this together, with our Chinese counterparts in the forefront, against this new viral threat.
The rapid, open, and transparent sharing of data on this outbreak is now being threatened by rumours and misinformation around its origins. We stand together to strongly condemn conspiracy theories suggesting that COVID-19 does not have a natural origin. Scientists from multiple countries have published and analysed genomes of the causative agent, severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2), and they overwhelmingly conclude that this coronavirus originated in wildlife, as have so many other emerging pathogens.
This is further supported by a letter from the presidents of the US National Academies of Science, Engineering, and Medicine and by the scientific communities they represent. Conspiracy theories do nothing but create fear, rumours, and prejudice that jeopardise our global collaboration in the fight against this virus. We support the call from the Director-General of WHO to promote scientific evidence and unity over misinformation and conjecture.
We want you, the science and health professionals of China, to know that we stand with you in your fight against this virus.
We invite others to join us in supporting the scientists, public health professionals, and medical professionals of Wuhan and across China. Stand with our colleagues on the frontline!
We speak in one voice. To add your support for this statement, sign our letter online. LM is editor of ProMED-mail. We declare no competing interests.