2012年12月 ZMWG 声明
世界の水銀危機を解決する
最後のチャンス


情報源:Zero Mercury Working Group, November 2012
Last Chance to Solve the Global Mercury Crisis

訳:安間 武 (化学物質問題市民研究会)
Translated by Takeshi Yasuma
Citizens Against Chemicals Pollution (CACP)
http://www.ne.jp/asahi/kagaku/pico/
掲載日:2013年1月6日
このページへのリンク:
hhttp://www.ne.jp/asahi/kagaku/pico/mercury/INC5/ZMWG/ZMWG_Last_Chanceml.html


 2001年以来、世界中の国々は世界の水銀汚染上昇の波について議論してきた。また、2003年に国連は、”世界の水銀汚染を削減するために直ちに行動を起すことの正当性・・・”について十分に知られていることに同意しました。それ以来、新たな科学的証拠が初めて、海洋の水銀レベルの上昇と汚染の増大との関連を明らかにし、また、もし現状の汚染傾向がこのまま衰退せずに続けば、太平洋の水銀レベルは2050年までに50%増大することを示しています。

 水銀レベルは、主に一次水銀採鉱、燃料としての石炭燃焼、及び、製品、プロセス及び人力小規模金採鉱での水銀の使用のために、過去数世紀の間に既に3倍上昇しています。

これやその他の科学的証拠は、水銀の脅威が21世紀になってから大幅に増大していることを明確に示しています。その結果、世界の政府は、世界の水銀汚染を削減するための努力をさらにする必要があります。

 2009年に、環境に関する国連総会は、水銀に関する法的に拘束力のある条約を制定するという決議を採択しました。

 この条約は、特に水銀供給、貿易、製品及びプロセスでの使用、大気への水銀排出を削減するための条項を含めることが期待されており、それらは最終的に世界中で人の水銀曝露を削減することになるでしょう。

 残念ながら、石炭火力発電所からの水銀排出削減に関する進捗は極めて遅く、その他の条約への重要な要件はいまだに抜けています。また、発展途上国にとって極めて重要なことは、条約義務への遵守を支援するための資金調達問題です。

 10年間に及ぶ調査、議論、論争の後、大胆でかつ調整された行動を取るときが来ました。

 ゼロ・マーキュリー・ワーキング・グループ(www.zeromercury.org)のような非政府組織により立ち上げられたプロジェクトは、水銀汚染を削減することは可能であるというだけでなく、実現できるということを示しています。

 世界のコミュニティは、遅れることなく、今すぐ世界の水銀危機に対処しなくてはなりません! 水銀排出から、水銀を含有するほとんど全ての製品とプロセスのための水銀を使用しない代替まで、水銀汚染を管理するための技術は広く利用可能です。水銀の曝露から私たちの子どもと将来の世代を守るために重要なことは、必要な約束をすることです。

下記は、条約に入れる必要がある重要な要素のうちのいくつかを示したものです。

  1. 適切な閾値を持った排出と放出に関する拘束力のある義務
  2. 供給と貿易の条項に事前同意管理が存在すること
  3. 水銀製品とプロセスのための早い廃止期日
  4. 小規模金採鉱向けの水銀貿易の制限
  5. 水銀の保管と処分のための拘束力のある要求
  6. 条約の遵守を促進し非遵守を諦めさせるために発展途上国に利用可能な適切な資源を確実にするための特化した基金
  7. 塩素アルカリ産業からでる水銀の隔離
  8. 脆弱な集団と先住民を水銀からまもるための健康に基くガイドラインとリスクコミュニケーション戦略の実施のための条項

 1月中旬にジュネーブで行なわれる最終条約交渉は、国際行動と協力のための強いプログラムを作り出すための我々の世界の最後のチャンスである。今、世界はゼロ・マーキュリーに値する!


Last Chance to Solve the Global Mercury Crisis
Since 2001, countries around the world have discussed the rising tide of global mercury pollution and in 2003 the United Nations agreed that enough was known to "…warrant immediate action to reduce global mercury pollution." Since then, new scientific evidence has emerged for the first time correlating rising mercury levels in the oceans with the growth in pollution and also projecting a 50% increase in mercury levels by 2050 in the Pacific Ocean if current pollution trends continue unabated.

Mercury levels have already risen three-fold over the last few centuries due to increases in primary mercury mining, coal burning for fuel and mercury uses in products, processes and in artisanal and small-scale gold mining.

New scientific evidence on mercury seafood contamination now document an even greater global reach of this neurotoxin, with health effects occurring below the level considered "safe" just a few years ago.

This and other scientific evidence clearly demonstrates that the mercury threat has grown substantially since the turn of the century. As a result, the world governments need to step up their efforts to reduce global mercury pollution.

In 2009, the United Nations General Assembly on the environment adopted a decision to develop a legally binding instrument on mercury.

The treaty is expected to include actions to reduce among others, mercury supply, trade, its use in products and processes, and atmospheric mercury emissions, which will ultimately reduce human exposure to mercury globally.

Unfortunately, progress on reducing mercury emissions from coal-fired power plants have been tremendously slow, and other critical pieces to the treaty are still missing. Also of vital importance to developing countries is the issue of financing to help them comply with treaty obligations.

After a decade of studies, discussions and debate, the time for bold and corrective action has come.

Projects initiated by non-government organizations, such as the Zero Mercury Working Group (www.zeromercury.org), demonstrate that reducing mercury pollution is not only possible, but achievable.

It's imperative that the world community address the global mercury crisis-sooner rather than later! The technology is widely-available to manage mercury pollution from emissions controls to mercury-free alternatives for nearly all mercury-containing products and industrial processes. What's needed is the political will to make the necessary commitments to safeguard our children and future generations from mercury exposure.

The following are some of the critical elements that need to be in the treaty:

  1. Binding obligations on emissions and releases with appropriate thresholds;
  2. Prior informed consent controls are present in the supply and trade provisions;
  3. Early phase-out dates for covered mercury products and processes;
  4. Restriction on the trade of mercury to small-scale mining destinations;
  5. Binding requirements for the storage and disposal of mercury;
  6. Dedicated fund to ensure adequate resources are available to developing countries to facilitate compliance with the treaty and discourage non-compliance;
  7. Sequestration of mercury coming out of the chlor-alkali industry; and
  8. Provision for implementing health-based guidelines and risk communication strategies to protect vulnerable populations and indigenous people from mercury.

The final treaty negotiation session in Geneva in mid-January 2013 is our world's last chance to create a strong program for international action and cooperation. The world deserves Zero Mercury Now!



化学物質問題市民研究会
トップページに戻る