ADC System で使用していた機材 音質と機材で選ぶなら ADC System

MACKIE ONYX 1200F ADC 【定価 252,000円】 (この機材は Prism Sound Orpheus【定価 850,5000円】 にグレードアップしました。)






フロント面リア面とも画像をクリックすると拡大します。)

MACKIE ONYX 1200F は 右の写真のような音声ブースと調整卓が設置された商用スタジオでの使用を前提に設計されており、 192kHz 24bit FireWire ADC 機能を備えた MACKIE レコーディング用プリアンプシリーズ フル スタジオ仕様 フラッグシップモデルです。 内部処理は 64bit で処理されています。 ( RME Fireface 800 は 内部 484bit 処理)

大きさと重さでも、本当にモンスター級の ADC / DAC インターフェースです。重さは 6.3Kg 、体積比較では Mackie ONYX 400F の4倍、RME Fireface 800 の3倍です。 ONYX 400F、RME Fireface 800 はいずれも片手で簡単に設置できたのに対し、ONYX 1200F は両手で設置する必要がありました。

肝心の音ですが、RME Fireface 800 の透明感に加えて 重心があって芯の通った音 という感じがします。素晴らしい!


以下は MACKIE Homepage から 抜粋 です。

Onyx 1200F は、30入力と 34出力を持ったFireWireオーディオインターフェースで、 まさにモンスター級の 2U ラック仕様大型 ADC です。 このうち 12入力は、プレミアム最高級 ONYX マイク/ラインプリアンプが使用されています。ONYX マイク/ラインプリアンプ部分は スタジオ用大型ミキサー ONYX 4880 等に使用されているものと同じです。


(上段 RME Fireface 800 + 下段 Mackie Onyx 1200F)
出力ステージでは、柔軟な制御室オプションと完全にカスタマイズ可能な信号ルーティングマトリックス 16 x 16 ADAT I/O @ 96kHz ( 8 x 8 @ 192kHz, 4 x 4 @ 192kHz) で、優れたレコーディングインターフェースによる 完全なモニタリングと信号を送出が可能です。

広範囲のデジタルI/O (AES/EBU、S/PDIF、ADAT Optical 16 チャンネル)、WordClock、二重MIDI I/O、Talkback、sends/returns を搭載しており、スタジオで必要とするすべてのどのようなニーズにも答えることができます。

また、スタジオでの使用が前提のため モニタリングヘッドホン出力 だけでも 個々に音量調整が可能な 非常に高品位な 4出力回路が用意されています。

ONYX 信号経路に加えて、最高級 AKM 24-ビット(192kHzのデジタルコンバーター)を使用することにより、純粋無垢のまま アナログ信号をデジタル化することが可能です。同様にデジタル信号も高品位なアナログ信号に変換できます。DAW ソフトで動作させる場合は zero latency で使用できます。

製品概要 (詳細は マニュアル を右クリックでダウンロードの上、ご覧下さい。)
• Premium 30 input x 34 output FireWire audio interface & Full Studio Integration
• 12 flagship Onyx mic preamps with class-leading fidelity and dynamic range
• 8 balanced line outputs via 25-pin d-sub connector
• 16 x 16 ADAT I/O @ 96kHz (8x8 @ 192kHz, 4x4 @ 192kHz)
• 4 headphone outputs with volume control and discrete stereo feeds
• Superb AKM® 24-bit/192kHz A/D and D/A converters
• Powerful Onboard DSP Matrix Mixer: connect any input to any output at near-zero latency
• Built-in control room functions include A/B Monitor Switching,Talkback, plus stereo and up to 7.1 surround output main volume control
• Balanced TRS send and return insert jacks on Inputs 1 and 2
• Dual FireWire ports for daisy chaining and direct connection to Mac or PC
• 2x2 MIDI I/O plus Word Clock, stereo AES/EBU and stereo S/PDIF I/O
• Stand-alone mixer functionality for field and studio use without computer

Frequency Response
Mic Input to Control Room Output (Gain @ unity):
@48 kHz +0, –3 dB, 10 Hz to 23 kHz
@96 kHz +0, –3 dB, 10 Hz to 45 kHz
@192 kHz+0, –3 dB, 10 Hz to 75 kHz
Mic Input to Digital Output
(AES, 192 kHz sample rate, Gain @ unity):
+0, –1 dB, 10 Hz to 86 kHz
Mic Input to Digital Output
(AES, 192 kHz sample rate, Gain @ max):
+0, –3 dB, 15 Hz to 70 kHz
Hi-Z Instr Input to Digital Output
(AES, 192 kHz sample rate, Gain @ max):
+0, –1 dB, 10 Hz to 86 kHz
ADAT Input to ADAT Output (48 kHz sample rate):
+0, –0.01 dB, 17 Hz to 23 kHz
Digital AES Input to Headphones Output
(192 kHz sample rate):
+0, –1 dB, 10 Hz to 55 kHz

Distortion (THD + N)
Mic Input to Line Output (@ +4 dBu output):
THD+N: < 0.006%, 10 Hz to 22 kHz BW,
1 kHz input @ +12 dBu, preamp at unity gain
Mic/Line Input to Digital Output (AES, 48 kHz sample rate):
THD+N: < 0.004% @ 1 kHz, +12 dBu input,
gain at unity, 150Ω source
Hi-Z (Instr) Input to Digital Output (AES, 48 kHz sample rate):
THD+N: < 0.01% @ 1 kHz, 100 mV rms input,
gain at –5 dBFS, 150Ω source
Digital Input (AES) to Analog Outs, (48 kHz sample rate):
THD+N: < 0.004%, 10 Hz-22 kHz BW,
–5 dBFS input, +12 dBu output

Dynamic Range
113 dB (Mic/Line In to Digital AES Out, A-weighted)
101 dB (Hi-Z Instr In to Digital AES Out, A-weighted)
103 dB (Digital AES In to Headphones Out, A-weighted)
107 dB (Digital AES In to Control Room/Line Outs,A-weighted)


Noise
Signal-to-Noise:
>81 dB (ref. +4 dBu, Mic In to Line Out,
150Ω source, 10 Hz-22 kHz BW, Gain @ unity,
48 kHz sample rate)
>82 dB (ref. +4 dBu, Mic In to Control Room Out,
150Ω source, 10 Hz-22 kHz BW, Gain @ unity,
48 kHz sample rate)
>90 dB (ref. +4 dBu, Mic In to Digital AES Out,
150Ω source, 10 Hz-22 kHz BW, Gain @ unity,
48 kHz sample rate)
>88 dB (Digital AES In to Analog Out, 10 Hz-22 kHz BW,
output level set to +4 dBu, 48 kHz sample rate)
Equivalent Input Noise (E.I.N.), 20 Hz to 20 kHz BW,
150Ω source impedance:
–129 dBu @ +60 dB gain (Mic In to Control Room Out)
Residual Noise:
–113 dBFS (Digital AES Out, 10 Hz-22 kHz BW,
48 kHz sample rate)
< –90 dBu (Control Room Out, Gain @ max,
10 Hz-22 kHz BW)
< –86 dBu (Headphones Out, Gain set to 0 dBu out
into 600Ω, 10 Hz-22 kHz BW, 48 kHz sample rate)

Common Mode Rejection Ratio (CMRR)
Mic In: >60 dB @ 1 kHz, Gain @ maximum

Crosstalk
Mic Input to Control Room Output:
< –88 dB @ 1 kHz, +10 dBu signal on adjacent input,
unity gain, 150Ω source impedance
Mic Input to Digital AES Output:
< –76 dB @ 1 kHz, –50 dBu signal on adjacent input,
maximum gain, 150Ω source impedance
Mic Input to Digital AES Output:
< –110 dB @ 1 kHz, +10 dBu signal on adjacent input,
unity gain, 150Ω source impedance

Input Gain Control Range
Mic In: 0 dB to +60 dB
Line In: –20 dB to + 40 dB

Phantom Power
+48 VDC

Rated Output
Line: +4 dBu
Maximum Rated Output:
+21 dBu @ balanced line-level outputs


Input Impedance
Mic Input: 2.4 kΩ balanced
Inst Input: 1 MΩ
Line: 30 kΩ balanced, 15 kΩ unbalanced

Output Impedance
Line: 150Ω balanced

Signal Level LEDs
–40 dB, –20 dB, –10 dB (normal operating level),
OL = 22 dBu
Sample Frequency Selections
44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz,
176.4 kHz, 192 kHz

Analog Input Connectors
12 balanced XLR/TRS mic/line inputs
Two unbalanced 1/4" TS line/high-impedance
instrument inputs
One balanced XLR talkback mic input
Two balanced 1/4" TRS line-level insert returns

Analog Output Connectors
Eight balanced line-level outputs on DB-25
Four balanced 1/4" TRS control room line-level outputs
Four unbalanced 1/4" TRS stereo headphone outputs
Two balanced 1/4" TRS line-level insert sends

Digital Input Connectors
One BNC connector for external word clock input
One RCA connector for S/PDIF input
One XLR-F connector for AES/EBU input
Two 5-pin DIN connectors for MIDI input
Two Toslink optical connectors for ADAT input
Two 6-pin FireWire input/output

Digital Output Connectors
One BNC connector for external word clock output
One RCA connector for S/PDIF output
One XLR-M connector for AES/EBU output
Two 5-pin DIN connectors for MIDI output
Two Toslink optical connectors for ADAT output

DSP
TMS320C6713 Floating-Point Digital Signal Processor
operating at 225 MHz, delivering up to 1350 million
floating-point operations per second (MFLOPS),
1800 million instructions per second (MIPS), and
450 million multiply-accumulate operations per
second (MMACS)

AC Power Requirements
Power Consumption: 45 watts
Universal AC Power Supply:
100 VAC – 240 VAC, 50-60 Hz

Physical Dimensions and Weight
Height: 3.50 in/89 mm
Width: 17.5 in/445 mm (main body of unit)
19.0 in/483 mm (with rack ears)
Depth: 14.5 in/368 mm (including front knobs and
rear BNC jack)
Weight: 13.8 lb/6.3 kg



MACKIE Homepage から 抜粋

ADC System:http://www.adcsystem.net/