Title: An Analysis of Media Dramatization on theWw&Reports of Five Major Japanese
Newspapers on Radiation Protection for Workersién2011 Fukushima Nuclear Disaster

Author: Shojiro YASUI

Affiliation: Ministry of Health, Labour and Welfardapan



Abstract

During the emergency response to the accidenteaftikushima Daiichi Nuclear Power Plant in
2011, the protection of emergency workers fromatoin exposure attracted continued media
attention. However, a limited number of articlegevpublished that analyzed media reporting on
the health risks of the Fukushima nuclear disaBi®vious studies have presented a wide variety
of arguments about the media’s influence on headdth perceptions. The current paper aims to
identify the factors explaining the variety of asations against mass media by analyzing the
articles of five major Japanese newspapers comggradiation protection of workers involved in
the nuclear disaster. This study extracted relamidles from the databases of Asahi (ANP),
Yomiuri (YNP), Mainichi (MNP), Sankei (SNP) and Tak (TNP) from March 11, 2011 to
December 31, 2014. The results of this analysisewfs reporting revealed differences among the
editorial policies of the five major newspapers.jdidindings of this study include the following:
(a) frequencies of related articles in ANP, MNP diNP were higher than in other papers. Front
page articles in ANP, MNP and TNP accounted forraxmately 20 % of all relevant articles,
while in the other papers, front page articles aoted for no more than 2.6 %. (b) the same three
papers published more articles than the other nepesp that drew public attention to the response
of the government and TEPCO. (c) The three papadsdulitorial policies that gave radiation-
related articles larger and more prominent spdwesdid the other newspapers. (d) the three papers
had editorial policies that stressed negative mftdron for workers more than the other newspapers
did. The results show that further study of medftuence on health risk perception needs to take
into account the different editorial policies othanews agency.



1. Introduction

During the emergency response to the accidenedttkushima Daiichi Nuclear Power Plant in
2011, the protection of emergency workers fromatoin exposure attracted considerable media
attention. The accident at the affected plant agaomed the Great East Japan Earthquake of
March 11, 2011 and released a significant amourddibactive material, despite the fact that
that emergency workers had made every effort tegurethe expansion of the accident (Yasui,
2013) (Yasui, 2013). In response to this situatiba,government of Japan declared a nuclear
emergency on March 11, 2011 and, on March 14, 20tdeased radiation exposure dose limits
from 100 mSv to 250 mSv during emergency work @ndffiected plant [Yasui, 2015].

The protection of decontamination workers from atidn hazards also gathered major
attention from the mass media. Beginning in Jan2&d2, the government of Japan decided to
carry out decontamination work (e.g., clean-up afldings and remediation of soils and
vegetation) to rehabilitate the contaminated asea®unding the affected plant; it also decided to
manage the waste resulting from decontaminationusnadarketable contaminated goods (Yasui,
2013) [Yasui, 2014]. To accomplish this decontaramawork, thousands of workers were hired
from all over Japan (11,058, 20,564 and 34,611 wmsrkn 2012, 2013 and 2014, respectively)
[Yasui, TBD].

However, a limited number of published articles éen@nalyzed media reporting on the
health risks of the Fukushima nuclear disasters Thdespite the important and almost dominant
role of the mass media — from the very beginninthefaccident — in disseminating information to
the public on the risks posed by radiation expasure

Previous studies have articulated a wide varietgrgiments over the media’s influence
on health risk perceptions. Some studies have drthat the media’s extensive coverage of the
health risks of radiation exposure may serve aslkaamplifier due to its sensationalism and
dramatization (Slovic, 1986) (Combs & Slovic, 1979phnson & Covello, 1987). On the other
hand, a different study shows that U.S. news adiatere more likely to provide quantitative and
factual information on, e.g., Chernobyl or ThredeMsland (Kim & Bile, 2013). Another study
made the accusation that the systematic practicesS news reporting minimized the presence
of health risks, contributed to misinformation ancerbated uncertainties (Pascale, 2016). In the
Japanese case, a study of analyses of the relafohstween media consumption and health-
related anxiety reported that concern about theréutvas positively associated with regional
newspapers and negatively with national newspg@ergimoto, et al., 2013).

This paper aims to identify the factors explaining variety of accusations against mass media
by analyzing articles from five major Japanese papsrs concerning the radiation protection of
workers involved in the Fukushima Daiichi nucleezagter.

1.1. Research Perspective
In previous studies, media coverage has been definédramatizing” if it exaggerates existing
risks, gives a disproportionate amount of attentmrisks considering the actual relevance of the
threat they pose (Vasterman, 2005), or if it couvbes (health) threat primarily using emotional
language or emotion-evoking formal features rathan factual ones (Aust & Zillmann, 1996)
(Zillmann, 2006).

These definitions require an objective referencatpas to what constitutes “too much”
or “exaggerated” media coverage. Answering thisstjoe entails underlying “normative” and
“scientific” assumptions, which suggest that reskayn dramatization seeks to contrast media



coverage with either a definition of “ideal jourisah” or an objective quantification of the “actual
risk” (Kitzinger, 1999). As for the former, it isahd to identify a common shared concept of “ideal
journalism.” As for the latter, the risk of low dosxposure itself entails scientific controversy.

This article employs non-normative and objectivebmparable indicators to analyze
differences in the news stories produced by fiveomiapanese general newspapers: Asahi (ANP),
Mainichi (MNP), Tokyo (TNP), Yomiuri (YNP) and Saek(SNP). It is well known that there are
significant differences in how news agencies reff@isame incidents, depending on their editorial
policies. Most previous studies, however, analyagsstories produced by mass media as a whole.
This could explain why media analysis has produsech a wide variety of observations and
conclusions, from “exaggerating” to “minimizing’dtrisk of radiation exposure.

The current article aims to provide data to use dmseline for further analysis of media
dramatization of health risks in Japan. The papeudes on news reporting concerning radiation
protection for workers engaged in emergency respafforts at the affected plant and in
decontamination/remediation work for the rehaMilita of contaminated areas; these workers were
exposed to high doses of radiation. The paper aealthe following items:

a) The number of relevant articles: the current papeploys, as indicators, the frequency of the
relevant articles out of a total number of artidesl the frequencies of relevant articles out of
the front-page articles published by newspaper$f gaar. Dunwoody & Peters state that
“giving too much or too prominent space or timetoertain risk may lead to sensationalism
and dramatize risks” (Dunwoody & Peters, 1992).pg€ason et al. revealed that “extensive
coverage may serve as risk amplifier, regardleswladther the risk portrayal is accurate
(Kasperson, et al., 1988)".

b) The primary source of information: this paper categgs the primary sources of articles (the
subjects of the first sentence of the articlesghsas government, Tokyo Electric Power
Company (TEPCO), experts and workers, and compheasfrequency in each newspaper.
The source of information is an important indicatdren analyzing the nature of news stories.
Analyzing where reporters obtain information ancetier the writers provide the information
as direct quotations or add dramatized elementkl axplain the editorial policies of each
news agency.

c) Direct quotations and their sources: This papemtthe number of articles with direct
guotations and categorizes the source of the qansatsuch as government, TEPCO, experts
or workers, and compares their frequencies in eagfspaper. Utilization of direct quotations
can change readers’ impressions even if the infoom&ontent is the same. Previous studies
have stated that “exemplars of victims in newstipalarly when emotionally intense, can
strongly and lastingly increase (health) risk pptoms” (Aust & Zillmann, 1996) (Zillmann,
2006). Additionally, Hendriks et. al “define vividtorytelling through concrete personal
narratives or interviews with laypeople as a seosalist or dramatic feature” (Hendriks, et
al., 2005).

d) Differences in headlines based on the same infeomathis paper selects articles based on
the same information, such as press releases frerMHLW, and compares their headlines
and space (front cover or multiple articles) infeaewspaper using the method of discourse
analysis. In newspapers, headlines can changerstadpressions even if the contents of the
article are the same.

2. Methodology



This paper extracted articles related to occupatitadiation exposure from the databases of five
major general newspapers in Japan: Asahi (ANP),i¥orf¥ NP), Mainichi (MNP), Sankei (SNP)
and Tokyo (TNP). The keywords used for selectiorewruclear power plant & Ministry of Health,
Labour and Welfare (MHLW)” or “decontamination & MM/’ because MHLW is the agency
responsible for the radiation protection of emeoyeworkers and is also a primary source of
information about occupational exposure, as isTihieyo Electric Power Corporation (TEPCO).
As a supplement, articles that mainly describeighee of worker radiation exposure were added
even if they did not mention the MHLW. To focus the health risk of radiation exposure, the
paper excluded articles concerning general workimigditions (wages and working hours) and
employment issues.

The classification of articles was determined by database of each newspaper. Even if
an article was lengthy and included multiple hezatli if the database treated it as a single article
it was counted as one article. However, if theclrtivas separated by individual bylines or was
divided by borders, it was counted as separatelesti

Articles published between March 11, 2011 and Ddxsr81, 2014 were searched for and
extracted. The research database was construdtedxtiacted articles and included the following
items: date, name of newspaper, page numbers,jhesdiames and affiliations of primary sources
(the subjects of leading sentences), presencesenab of direct quotations, names and affiliations
of source of direct quotations, presence and alksehdylines, and names of reporters. The
development of the database and statistical asalysire performed using Microsoft Excel
(Microsoft Corporation Ltd.).

Statistical testing using a chi-square test of peielence was used to identify whether
differences among newspapers affected the conbéniteir news reporting. The first categorical
variable was names of newspapers, and the sectegbcaal variable was selected from items in
the database that represented the contents of stemies. The null hypothesis was that news
agencies and the contents of news reporting wetepgndent. The P-value employed as the
significance level was 0.05.

3. Results

3.1. Frequency of articles relating to radiatiop@sure of workers

Table 1 shows the frequencies of articles relatdadiation exposure of emergency and
decontamination workers who responded to the nu@eeadent and trends from 2011 to 2014.
The articles from 2011 excluded articles publishefibre March 11, the date of the outbreak of the
nuclear accident. The total number of items in eamspaper was calculated using the edition
distributed in the Tokyo region as the reference.fé&r ANP and YNP, local articles published

solely in other regional editions were excludedfé&sSNP, local sections of each regional edition
and the evening edition of the Osaka region werduebed. (SNP does not publish an evening
edition in the Tokyo region.) As for MNP and TNRices other than those of the Tokyo region
edition were excluded.

Total numbers of related articles of ANP (89), MNB) and TNP (72) were higher than those
of other newspapers (YNP: 52 and SNP: 39). Thaurrqy of related articles in TNP was higher
than in the other newspapers by one order (0.168%ept for TNP, the frequencies of ANP
(0.032%) and MNP (0.024%) were higher than therst(éNP: 0.013% and SNP: 0.019%). The
chi-square test of independence revealed thatathable of the newspapers and the variable of the
number of related articles have a statisticallygigant association (p =1.59E-31). To avoid the
potential confounding of the scale of publicatiarchi-square test was implemented for four papers



with the exception of TNP and showed statisticghgicance (p = 0.037). TNP is basically a
regional paper of the Tokyo region and its totdickes were fewer in number than the other
newspapers by one order.

3.2. Frequency of front page articles

Table 2 shows the frequencies of the related egiptinted on the front pages, out of the relevant
articles on all pages of the five newspapers. Timabers of front page articles in the top three
papers (ANP: 22, MNP: 11 and TNP: 16) were sigatiiity higher than in the other papers (YNP:
0 and SNP: 1) (p = 0.0004). The frequency of fimege articles in the top three newspapers was
approximately 20%; in the other newspapers, lems $h6%.

3.3. Distribution of affiliation of primary sources

Table 3 shows the distribution of primary sourciée (subject of the leading sentence of each
article), such as “the government,” “TEPCQO” or “et&’. In all newspapers, “government/TEPCO”
accounted for 58% to 80% of primary sources; ting no significant difference (p = 0.108). This

paper does not distinguish the government and TEREifferent categories because the “joint
emergency response headquarters,” at which theebliuahd Industrial Safety Agency (NISA) and

TEPCO made a joint press conference, was estalllishéMarch 15, 2011, four days after the

outbreak of the accident. The MHLW did not partatgin the joint news conference but put out
its own press releases. Primary sources categoagédthers” included articles whose primary

sources were not identified.

3.4. Presence and absence of direct quotationsamdes of the quotations

Table 4 shows the frequency of direct quotationsragrelated articles. The frequencies of the top
three newspapers (ANP, MNP and TNP) were from 56%6€6 while those of the others (YNP
and SNP) were no more than 37%. The chi-squareotestfive newspapers showed statistical
significance (p = 0.002).

Table 5 shows the frequencies of articles withalicgiotations whose sources were the
government or TEPCO among related articles. Thguacies of the top three newspapers (ANP,
MNP and TNP) were between 32 % and 46%, while tldske others (YNP and SNP) were no
more than 26%. A chi-square test over five newsysagi@owed statistical significance (p = 0.014).

Regarding the frequency of articles with direct tgtions whose sources were experts and
workers, there was no statistical significance agntme newspapers (p = 0.510, P = 0.274,
respectively).

3.5. Distribution of affiliations of directly quadeexperts

Table 6 shows the distribution of the affiliatioofsexperts directly quoted in related articles. The
number of direct quotations that identified the eamf experts was 41. Among them, 23 (56%)
were researchers at universities or researchutesit4 (10%) were clinicians, and 14 (34%) were
members of NGOs. There was no significant diffeeeincthe frequencies of direct quotation from
researchers over the five newspapers. Howevemraquiotations from NGOs, TNP and MNP
guoted them in 7 out of 12 articles, and 5 out®hfticles, respectively, which is clearly diffeten
from the other newspapers. The sub-categories ofmérbers of NGOs were distributed as
follows: nine from NGOs supporting occupationalideat victims, and three from anti-nuclear
activists, a labor journalist, and a labor lawygrchi-square test of independence between the



variable of affiliation and the variable of newspeprevealed a statistically significant associatio
(p = 2.89E-102).

3.6. Discourse analysis of headlines of the relatédles

Tables 7 to 12 show the headlines of five newssaiat reported on the same issues. All articles
were written based on the same information proviged published within two days after press

releases. This analysis of the differences amoadéadlines of the five newspapers can identify
differences in the editorial policies of newspapénsthis section, a discourse analysis of the
headlines is conducted and a comparison is made@rhe space and printing pages of the
headlines.

Table 7 shows the list of headlines of articled thare written based on governmental
documents disclosed by the NISA at the request@DhI (Nuclear and Industrial Safety Agency,
2011). The document described the estimation ofitimber of emergency workers who would be
exposed more than 50 mSv. Regarding discoursesasaNP and SNP simply described how the
NISA estimated that 1,600 workers would be expdseahore than 50 mSv. On the other hand,
ANP added the phrase “overestimated,” and MNP ahiP Tused the phrase “request for
deregulation.” Those phrases implied that the egton of the NISA could have adverse
repercussions for workers. Additionally, TNP em@dythe phrase “allowing 350 mSv at the
maximum”, which was not described in the documantswas calculated according to the original
interpretation of TNP. As for the space and priajgs of the articles, MNP and TNP provided
wider spaces and more prominent places for thelestthan the other newspapers. MNP and TNP
put the articles on their front pages; TNP prirgagplemental articles on the second page.

Table 8 shows the list article headlines basetieptess release of the MHLW on October
30, 2012 concerning the fact-finding survey in megge to the manipulation of personal alarm
dosimeter collection efficiency (Ministry of Healthabour and Welfare, 2012) (Yasui, 2015). YNP
simply reported the fact that the MHLW had idewtifil9 inappropriate monitoring cases following
the press release. MNP and SNP elected not togbubtticles on the issue. On the other hand,
ANP added the phrase “the survey ignored casesglthrie period when radiation dose was high,”
which accused the MHLW of an insufficient inquilNP used the phrases “the MHLW'’s survey
failed to expose the real situation” or “workersuln’'t confess the truth”, which noted the
limitations of the inquiry based on independentrses. As for the space and place of the articles,
ANP and TNP provided a wider space and more promipkace than the others. ANP and TNP
published the articles on their front pages. Addislly, TNP published related articles on another
page.

Table 9 shows the list of article headlines basethe press release by the MHLW on July
5, 2013 concerning the governmental re-evaluatibthe internal radiation dose received by
emergency workers at the affected plant (MinistrHealth, Labour and Welfare, 2013) (Yasui,
2015). YNP and SNP simply reported that “calculagorors were found in radiation dose records
for 479 workers” or “recorded doses for 479 workeese corrected” and did not mention whether
doses were underestimated or overestimated. Oatliee hand, ANP, MNP and TNP employed
phrases implying that re-evaluation had adverseceffon workers. ANP employed the phrase “6
workers were additionally beyond dose limits”, Mi&d the phrase “dose records for 431 workers
were revised upwardly”, and TNP reported that “ddee 452 workers were revealed to be higher
than the reported record”. As for the space andeptd articles, there was no significant difference
across the five newspapers.

Table 10 shows the list of article headlines basethe report of the 16th session of the



United Nations Scientific Committee on the Effest#Atomic Radiation (UNSCEAR), published
on August 7, 2013 (United Nations Scientific Contgeton the Effects of Atomic Radiation, 2013).
At first, ANP reported on October 12, 2013 thadiedion doses were underestimated, the internal
dose could be 20 % larger”. On the next day, TN SINP published almost identical headlines.
MNP and YNP selected not to follow ANP. ANP pubéshits article on the front page of the
evening issue, which was a more prominent locahan the others.

Table 11 shows the list of article headlines basethe report of a research team funded by the
MHLW, released on August 5, 2014, concerning a sssectional study on thyroid gland
examinations for workers at the affected plant (#olet al., 2014). YNP simply reported that “the
research needs to be continued, the selectiorsefreh subjects was biased” in accordance with
the release. On the other hand, ANP employed tihasph‘there was a tendency for workers to
have a relatively high frequency of nodules intthieyroid glands”, which emphasized the part of
the report implying adverse health effects for vessk MNP, TNP and SNP refrained from
publishing about the issue. As for space and plaeee was no substantial difference between the
two papers.

4. Discussion

4.1. Difference in the number and space of relatédles

The results of this analysis of news reporting ade@ differences in editorial policies among the
five major newspapers. In the analysis of the nundferelated articles and their frequencies
compared to all articles, the top three newspagaidP, MNP and TNP) revealed higher
frequencies than the others (YNP and SNP). A sl significant association was confirmed
between the variable of newspapers and the var@ftequency (See Table 1). The results of a
chi-square test did not change if TNP (in whichtthtal number of articles was less than the others
by one order) was excluded.

The differences among newspapers were more apparém articles published on the
front page, which is the most prominent place enghper (See Table 2). The top three papers (ANP,
MNP and TNP) published 11 to 22 related articlestlugir front pages, which accounted for
approximately 20 % of all relevant articles, white others (YNP and SNP) published only one
article on the front page over four years, whicbcanted for 2.6 % to 0.0 %. The frequencies of
the front cover articles of the top three papersewasne order larger than the others, while the
difference in the frequency of the related artidesr the five papers was less than three times.

The difference in editorial policies seems to bemlarger than the difference in the awareness
and sources of the reporters because the differartbe frequency of front page articles was much
larger than that of total related articles. In Jegs® newspapers, an editorial meeting organized by
editorial managers decides the allocation of asiadn the front page or other pages. Thus, the
frequencies of the front page articles were highfjuenced by the editorial policies of the
newspapers rather than by the intent of repor@mshe other hand, the number of related articles
was affected by the interests and awareness oéfiteters.

4.2. Analysis of primary sources

A potential factor in this difference could be th#erence in information sources. However, there
was no significant difference in the primary sogreethe subjects of the leading sentences of
articles — among newspapers. References to govetnmneTEPCO were higher than for other
sources for all newspapers (See Table 3).



4.3. Analysis of the presence and absence of dijemtiations and their sources

The top three papers (ANP, MNP and TNP) publishedenarticles than others (YNP and SNP)
that drew public attention to the response of thvegnment and TEPCO. The frequencies of direct
guotations in the top three papers (ANP, MNP an®®)Nere consistently higher than in the other
papers (YNP and SNP). A chi-square test of indepeocel shows that the frequency of direct
guotations had statistically significant associagiavith the newspapers (Table 4). However, in the
analysis of the sources of direct quotations, gpigtations from the government and TEPCO had
statistically significant association with the \adile of newspapers. No association was shown
between the papers and the quotations from expewsrkers (See Table 5).

The analysis of the affiliations of experts quotedhe related articles revealed that MNP and
TNP had a tendency to draw public attention by i@sting the statements of the government with
the voices of workers in the form of direct quatas. The affiliation of experts had a statistically
significant association with the variable of newsga. In particular, MNP and TNP had clearly
higher frequencies of direct quotations from NGkntdid other papers (Table 6). Sub-categories
of these organizations were organizations supmpudicupational accident victims, anti-nuclear
activists, a labor journalist and a labor lawyerowhpresented the voice of workers. At the same
time, as mentioned above, MNP and TNP had a hiffequency of direct quotations from the
government and TEPCO.

4.4. Analysis of headlines

The analysis of headlines of five cases revealatitkie editorial managers of ANP, MNP and TNP

had editorial policies that gave radiation-relageticles larger and more prominent spaces than

articles in YNP and SNP. In some cases, ANP, MNPTa¥P published the relevant articles on the
front page and issued multiple articles on the sdate, while YNP and SNP had no such situations.

At Japanese newspapers, editorial meetings camgistieditorial managers decide the allocation

of the front page articles. (See Table 7 to 11)

The analysis also revealed that ANP, MNP and TN& éditorial policies that stressed
information that was negative for workers. On thigeo hand, YNP and SNP had the tendency to
employ neutral headlines, which avoided evaluatvhgther the information was an advantage or
disadvantage for employees and refrained from ehgihg the validity of official statements. For
example, ANP, MNP and TNP employed the followinggses in their headlines:

a) criticisms of the government or TEPCO, such as fesemation”, “the survey ignored cases
during the period when radiation dose was high.”

b) challenges to the validity of official statemen@sbéd on independent information, such as
“allowing 350 mSv at the maximum?, “it is uncertatmat workers are confessing the truth,”

c) emphases on negative information for workers, aagtbeyond the limits,” “dose records
were revised upwardly,” “workers had a relativelgthfrequency of nodules on the thyroid
gland.”

In Japanese newspapers, headlines tend to rdileeditorial policies of each paper because
they are written not by field reporters but by dit@ial reporter who is responsible for organizing
and allocating articles on the assigned page, diguwriting headlines. In five cases in which the
contents of the articles of five papers were essignthe same, there was no case in which the
headlines of the five newspapers were essentidiytical.

5. Conclusion



Based on the results of this paper, it is essethizlany analysis of media influence on healtk ris
perception — such as the health effects of radiagigposure — takes into account the differences in
editorial policies at each news agency. In paréigihe differences among news agencies should
be treated as a variable for statistical tests.ifithgence of mass media should not be treated as a
single factor, as in “media information consumption
Further studies of media influence on health riskcpptions are warranted and should

analyze the differences in risk perception amongufaiions who read different newspapers that
have different editorial policies. The current papealyzed differences in mass media reporting
but did not analyze the media’s influence on theypations who received information.

Furthermore, studies are needed to analyze theeimfe of other mass media channels such
as television and radio. It is easily assumedttiavision has a significant influence on perceptio
and the effects of information disseminated viaithernet should also be examined.

DISCLAIMER
The findings and conclusions in this article amesthof the author and do not necessarily represent
the views of the Ministry of Health, Labour and Veeé, Japan.

REFERENCE

Aust, C. F. & Zillmann, D., 1996. Effects of VictiEexmplification in Television News on Viewer
Perception on Social Issudsurnal of Mass Communication Quarterly, 73(4), pp. 787-803.

Combs, B. & Slovic, P., 1979. Newspaper coverageanfses of deatllournalism Quarterly,
\Volume 56, pp. 837-843.

Dunwoody, S. & Peters, H. P., 1992. Mass Media Gaye of Technological and Environmental
Risks: A Survey of Research in the United States @ermany.Public Understanding of
Science, Volume 1, pp. 199-230.

Hendriks, V., Nuijiten, P. K. & Beentjes, J., 200ews in an Age of Competition: The Case of
Sensationalism in Dutch Television Newsurnal of Broadcasting & Electronic Media, 49(3),
pp. 1995-2001.

Johnson, B. B. & Covello, V. T., 1987. Agenda-segtigroup confilict, and the social constrution
of risk. In: B. B. Johnson & V. T. Covello, edi-e social and Cultural Construction of Risk.
Dordrecht: D. Reidel Publishing, pp. 179-181.

Kasperson, R. E. et al., 1988. THe Social Ampltfma of Risk: A conceptual FrameworRisk
Analysis, 8(2), pp. 177-187.

Kim, J. & Bile, B. J., 2013. A dangerous neighbbine news frames of the radiation efects from
the Fukushima nuclear accideRisk Management, Volume 15, pp. 180-198.

Kitzinger, J., 1999. Researching Risk and the Mddialth, Risk & Society, 1(1), pp. 55-69.

Ministry of Health, Labour and Welfare, 2012irvey on actual practices of radiation dose control
at the TEPCO Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant. [Online]

Available at:_http://www.mhlw.go.jp/english/topi@8/11eq/workers/ri/pr/pr_121030.html
[Accessed 5 June 2016].

Ministry of Health, Labour and Welfare, 201Results of Re-evaluation of Committed Dose of
Emergency Workers at the TEPCO Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant. [Online]

Available at:_http://www.mhlw.go.jp/english/topi@8/11eq/workers/ri/pr/pr_130705.html
[Accessed 5 June 2016].
Nuclear and Industrial Safety Agency, 20Phints of statement about dose limit of radiatio




workers. [Online]
Available at:_http://joshrc.info/?action=common_ddead_main&upload_id=517
[Accessed 5 June 2016].

Pascale, C.-M., 2016. Vernacular epistemologiesisk: The crisis in FukushimaCurrent
Sociology, pp. 1-18.

Slovic, P., 1986. Information and educating thelisubout risk Risk Analysis, Volume 6, pp. 403-
415.

Sobue, T. et al., 201&eport of the Research on Thyroid Gland Examinations, etc. of Workers at
the TEPCO Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant Has Been Released. [Online]

Available at:
http://www.mhlw.go.jp/english/topics/2011eqg/workéepco/ort/pr_140805.html
[Accessed 5 June 2016].

Sugimoto, A. et al., 2013. The Relationship betwbtsdia Consumption and Health-Related
Anxieties after the Fukushima Daiichi Nulcear Disas®’LOS ONE, 8(8), pp. 1-7.

United Nations Scientific Committee on the EffeofsAtomic Radiation, 2013Report of the
United Nations Scientific Committee on the Effects of Atomic Radiation: Sxtieth session (27-

31 May 2013). [Online]
Available at:_http://www.unscear.org/docs/GAreptkt§8-46_e V1385727.pdf
[Accessed 5 June 2016].

Vasterman, P. L., 2005. Media-hype: Self-reinfogchtews Waves,Journalistic Standards and the
Construction of Social Problemsuropean Journal of Communication, 20(4), pp. 508-530.

Yasui, S., 2013. Establishment of New Regulatiorss Radiological Protection for
Decontamination Work Involving Radioactive Fall@&ritted by the Fukushima Daiichi APP
Accident..Journal of Occupational and Environmental Hygiene, 10(9), pp. D119-D124.

Yasui, S., 2013. Lessons Learned: Radiologicaldetmin for Emergency Workers at the TEPCO
Fukushima Daiichi APP (Part Dournal of Occupational and Environmental Hygiene, 10(11),
pp. D151-D158.

Yasui, S., 2013. Lessons learned: Radiologicalgatain for emergency workers at the TEPCO
Fukushima Daiichi APP (Part 2Journal of Occupational and Environmental Hygiene,,
10(12), pp. D163-D171.

Yasui, S., 2014. New Regulations for Radiation &tdn for Work Involving Radioactive Fallout
Emitted by the TEPCO Fukushima Daiichi APP Accidémiplication Expansion to Recovery
and Reconstruction WorkJournal of occupational and environmental hygiene, 11[8], pp.
D105-D114.

Yasui, S., 2015. 250 mSv: Temporary Increase ifcthergency Exposure Dose Limit in Response
to the TEPCO Fukushima Daiichi NPP Accident andisision Making Processlournal of
occupational and environmental hygiene, 12[4], pp. D35-D42.

Yasui, S., 2015. Fact-finding survey in responstheomanipulation of personal alarm dosimeter
collection efficiency: lessons learned about posesgency radiation protection from the
TEPCO Fukushima Daiichi APP accidendournal of occupational and environmental
hygiene, 12(6), pp. D96-D102.

Yasui, S., 2015. Governmental Re-evaluation of @mmmitted Effective Dose Received by
Emergency Workers at the TEPCO Fukushima DaiichiP NRccident. Journal of
Occupational and Environmental Hygiene, 12(5), pp. D60-D70.

Yasui, S., TBD. Establishment of the Central RadimatDose Registration System for
Decontamination Work Involving Radioactive Fall&ritted by the Fukushima Daiichi APP




Accident.Journal of Occupational and Environmental Hygiene.
Zillmann, D., 2006. Exemplification Effects in tlromotion of Safety and HealtBournal of
Communication, Volume 56, pp. S221-S237.



Table 1. Frequency of article related to radiag@posure of workers

Total (2011-2014)

Number of

. Related articles Others Total b
articles
Asahi 89 (0.032%) 277,137 277,226 13
Mainichi 70 (0.024%) 288,771 288,841 2
Tokyo 72 (0.164%) 43,769 43,841 2
Yomiuri 52 (0.013%) 402,613 402,665 2
Sankei 39 (0.019%) 204,471 204,510 O
Total 322 (0.026%) 1,216,761 1,217,083 19
P-value for 5 papers 1.27E-74
P-value for 4 papefs 1.30E-06

a’ The articles do not include those of earlier than March 11, 2011.

b: The number of multiple articles in a same page. The number of them are excluded from the
number of related articles.

¢t Asahi, Mainichi, Yomiuri and Sankei



Table 2. Frequency of the front page articles duhe relevant articles

Total (2011-2014)

Front page

glrliirg}zgr of Yes No Total
Asahi 22 (21.6%) 80 102
Mainichi 11 (15.3%) 61 72
Tokyo 16 (21.6%) 58 74
Yomiuri 0 (0.0%) 54 54
Sankei 1 (2.6%) 38 39
Total 50 (14.7%) 291 341
P-value 0.0004

a’ The articles do not include those of earlier than March 11, 2011.



Table 3. Distribution of affiliation of primary soces

Total (2011-20148)

Number of . TEPCO Others Total
articles

Asahi 60 (58.8%) 42 102
Mainichi 51 (70.8%) 21 72
Tokyo 48 (64.9%) 26 74
Yomiuri 43 (79.6%) 11 54
Sankei 26 (66.7%) 13 39
Total 228 (66.9%) 113 341
P-value 0.108

a: The articles do not include those of earlier than March 11, 2011.



Table 4. Frequency of presence of direct quotatamnsng related articles.

Total (2011-20148)
Direct quotation

:‘fg}ggr of Yes No Total
Asabhi 60 (58.8%) 42 102
Mainichi 40 (65.6%) 32 72
Tokyo 49 (66.2%) 25 74
Yomiuri 20 (37.0%) 34 54
Sankei 14 (35.9%) 25 39
Total 183 (63.7%) 158 341
P-value 0.002

a’ The articles do not include those of earlier than March 11, 2011.



Table 5. Frequencies of articles with direct quotet whose source were the government or
TEPCO

Total (2011-2014)
Direct quotation from

Gov./TEPCO
2‘:&22? of Yes No Total
Asabhi 36 (35.3%) 66 102
Mainichi 23 (31.9%) 49 72
Tokyo 34 (45.9%) 40 74
Yomiuri 14 (25.9%) 40 54
Sankei 6 (15.4%) 33 39
Total 113 (33.1%) 228 341
P-value 0.014

a: The articles do not include those of earlier than March 11, 2011.



Table 6. Distribution of the affiliations of expemdirectly quoted

Experts

Number of

direct University/Institute Physicians NGOs/ Lawyers Total
quotation

Asahi 6 (66.7%) 2 (22.2%) 1 (11.1%) 9
Mainichi 8 (61.5%) O (0.0%) 5 (38.5%) 13
Tokyo 5 (41.7%) O (0.0%) 7 (58.3%) 12
Yomiuri 2 (50.0%) 2 (50.0%) O (0.0%) 4
Sankei 2 (66.7%) O (0.0%) 1 (33.3%) 3
Total 23 (56.1%) 4 (9.8%) 14 (34.1%) 41
P-value 2.89E-102

a: The articles do not include those of earlier than March 11, 2011.



Table 7. Headlines articles on the estimation efrthmber of workers who would be exposed more
than 50 mSv

Newspaper Date Headlines* Page
TPCO overestimated that “1600 workers estimatdusktexposed

Asabhi July 28, 2011 more than 50 mSv”. As the reference for deregufatibthe 6
emergency dose limits.

Mainichi July 27, 2011 1600 workers to be exposed more than 50 mSy. ThélMd&imated. 1
“Deal the dose at Fukushima accident separatety frormal dose”

Tokyo July 28, 2011 The NISA requested deregulating dose limits forkees to the 1
MHLW in April. “The maximum dose should be 350 mSv.
Request deregulation of dose limits. Prioritizeégure workers.

Tokyo July 28, 2011 TEPCO estimated “2000 workers to be exposed mane 59 mSv.” 2

- “1600 workers to be exposed more than 50 mSv"dgponse to the
Yomiuri July 28, 2011 accident, the NISA estimated. 2
Sankei July 27, 2011 Workers to be exposed more than 50 mSv were estitatbe 1600. Social

The document disclosed from the Nuclear and In@dsSafety Agency by the request of an

Source NGO. (Nuclear and Industrial Safety Agency, 2011)

* Translation to English was done by the author.



Table 8. Headlines of articles on the survey ipoese to the manipulation of dosimeter collection
efficiency

Newspaper Date Headlines* Page
19 cases of “inappropriate” dose management wenedfo
Asabhi October 31, 2012The MHLW requested TEPCO and primary contractors fo 1

conducting a survey.
The survey untouched the cases during the peratd th
October 31, 2012 radiation dose was high. Far from grasping conuaistiof 3
“inappropriate” management.
Mainichi - - -

The MHLW's survey failed to expose the real sitoatiNo
Tokyo October 31, 2012 "“intentional impropriety” was observed. 19 inappriage 1
cases were found.

Workers would lose their jobs by exceeding dosédim

Tokyo October 31, 2012“Workers would not confess the truth.” Workers were 27
cornered.

Yomiuri October 31, 2012 Dose management of the Fukushima accident, 19 vages 38
inappropriate.

Sankei - - -

Press-release from the MHLW on October 31, 2012i¢tty of Health, Labour and
Welfare, 2012)

* Translation to English was done by the author.

Source




Table 9. Headlines of articles on the governmenetavaluation of the internal radiation dose

Newspaper Date Headlines* Page

Calculation errors were found in internal exposure

Asabhi July 6, 2013 evaluation for 479 workers of Fukushima Daiichi NBP 38
workers were additionally beyond dose limits.

Mainichi July 6, 2013 II\Dﬂ&s&;ecord for 431 workers was revised upwardlyhisy >
The dose for 452 workers revealed to be higher than

Tokyo July 6, 2013 reported record. Internal dose at emergency warkhi® 20
Fukushima accident.

Yomiuri July 6, 2013 Calculation errors were founded in radiation desmrds 37
for 479 workers.

Sankei July 6, 2013 Dose records for 479 workers were corrected.

Source Press-release from the MHLW on July 5, 2013. (Migisf Health Labour and

Welfare, 2013)

* Translation to English was done by the author.

24



Table 10. Headlines of articles on the UNSCEAR repo

Newspaper Date Headlines* Page
The dose of workers assumed to be underestimated.
: UNSCEAR reported on dose evaluations by the goverim o

Asahi October 12, 2013and TEPCO. Radiation dose was underestimated, the E-1
internal dose could be 20 % larger.

Mainichi - - -
The dose of workers assumed to be underestimat2@ By.

Tokyo October 13, 2013UNSCEAR pointed out, 2

Yomiuri - - -

Sankei October 13, 2013UNSCEA_R reported, Int?rnal dose of workers was 26
underestimated by 20 %.

Source UNSCEAR report of the meeting in 2013. [United a8 Scientific Committee on

the Effects of Atomic Radiation, 2014]

* Translation to English was done by the author.
**E-1: The front cover of evening issue.




Table 11. Headlines articles on the study on tliygtéand examination for workers.

Newspaper Date Headlines* Page
Asabhi August 6, 2014 The tendency for a high frequency of nodule inttheoid gland. 35
Mainichi - - -
Tokyo - - -
omun  Augusts, 2014 T s contes forhealh fects on emegmoriers.
Sankei - - -
Source Press-release from the MHLW on August 54Z8bbue, et al., 2014)




